Neptun kód:

BTUJT306

 

 

Az óra címe:

A tárgyjegyző oktató neve:

Technikatörténet

Németh Györgyi

Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága:

 

Az óra típusa:

Beszám. kötelezettség

Heti óraszám:

Kreditérték:

Előfeltétel:

előadás

kollokvium

2

2

 

Az óra tematikájának részletes ismertetése:

 

Jegy szerzésének feltételei:

 

A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.)

 

Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke:

 

Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke:

 

Egyéb tudnivalók:

 

 

 


 

Neptun kód:

BTUJT313

 

 

Az óra címe:

A tárgyjegyző oktató neve:

Újkori magyar történeti előadás

Fazekas CsabaTóth Árpád

Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága:

 

Az óra típusa:

Beszám. kötelezettség

Heti óraszám:

Kreditérték:

Előfeltétel:

előadás

kollokvium

2

2

 

Az óra tematikájának részletes ismertetése:

 

Jegy szerzésének feltételei:

Órán való részvétel ajánlott

A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.)

A) Magyar történelem 1686-1815

1. Kuruc mozgalmak a török kiűzése után. A Rákóczi-szabadságharc kora: állam, gazdaság, társadalom.

2. A Magyar Királyság demográfiai képe a török kiűzése után. Telepítések és vándorlás. Magyarország etnikai arányainak átalakulása a 18. század során. A természeti környezet változásai.

3. A társadalom szerkezete: rendiség és vagyoni rétegződés. A társadalmi szerveződés alapegységei: család és háztartás. Az egyházak társadalmi szerepe.

4. A mezőgazdaság technikája, szervezeti keretei, mennyiségi és minőségi mutatói. Az 1767-es úrbérrendezés. A földművelő lakosság helyzete az egykorú leírások és a szakirodalom tükrében. Falvak és tanyák.

5. Ipar és kézművesség a 18. században. Városhálózat: királyi és bányavárosok. A mezővárosi társadalom.

6. A Habsburg állami gazdaságpolitika változatai 1686-tól 1790-ig. Külkereskedelem

7. Magyarország a Habsburg Birodalomban. Területi megoszlás, kormányzati és igazgatási rendszer a 18. században. Kormányzati reformok és a helyi igazgatás.

8. III. Károly és Mária Terézia uralkodása 1765-ig.

9. Felvilágosult abszolutizmus, felvilágosult rendiség Magyarországon és a Habsburg Birodalomban, 1765-1790.

10. Magyarország politikatörténete – rendiség és abszolutizmus, 1790-1815.

11. Erdély helyzete a Habsburg Birodalomban. Társadalmi változások Erdélyben, 1711-1815.

12. A barokk és a felvilágosodás hatása a művelődésre Magyarországon. Az iskolaügy.

B) Magyar történelem 1815-1867

1. Magyarország és Erdély a Habsburg Birodalomban. Területi megoszlás, kormányzati és igazgatási rendszer. Államfői hatalom és rendi országgyűlés. Birodalmi és magyar gazdaságpolitika.

2. Vármegyék, kiváltságos kerületek, szabad királyi városok, mezővárosok, uradalmak, falvak igazgatási szervezete. A településszerkezet átalakulása.

3. A magyar korona országainak népessége a kortárs leírások és statisztikák alapján. Földrajzi, etnikai, felekezeti, foglalkozási megoszlás.

4. A rendi társadalom. A nemesség rétegződése és életkörülményei. A régi és az új városi polgárság. Összetétel és eredet.

5. A mezőgazdaság átalakulása: földbirtokszerkezet, földhasználat, gazdálkodás. Az úrbéri viszonyok és a parasztság tagozódása. A jobbágyfelszabadítás.

6. Ipar, ipari vállalkozások. Kereskedelmi és infrastruktúra. Iparosok és kereskedők.

7. A polgári átalakulás programjai és legjelentősebb művei. Széchenyi, Wesselényi, Kossuth, Deák tevékenysége.

8. A reformkori országgyűlések kérdései és törvényei. Közjogi, politikai viták és a társadalmi átalakulás ügye.

9. Az 1848-1849. évi forradalom és szabadságharc.

10. A neoabszolutizmustól a kiegyezésig vezető út szakaszai, valamint bel- és külpolitikai tényezői.

11. Művelődés és műveltség a 19. századi Magyarországon. Oktatás, sajtó és könyvkultúra, tudományok, színjátszás, zene, építészet és képzőművészet.

12. A Kárpát-medence nem-magyar népeinek kulturális és politikai szerveződése.

Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke:

Kötelező tananyag:

Kosáry Domokos: Újjáépítés és polgárosodás, 1711-1867. Bp., 1990. (Magyarok Európában, III.)

Az A) tételsor tételeinek kidolgozásához ajánljuk:

Magyarország története, 1686-1790. Szerk.: Ember Győző – Heckenast Gusztáv. Bp., 1989. (Magyarország története tíz kötetben, 4/1-2.) (vonatkozó részek)

A B) tételsor tételeinek kidolgozásához ajánljuk:

19. századi magyar történelem, 1790-1918. Szerk.: Gergely András. Bp., 1998. (vonatkozó részek)

A korszak történeti forrásainak ismeretéhez az alábbi szöveggyűjtemények áttekintő ismerete szükséges:

Magyar történeti szöveggyűjtemény, 1526-1790. I-II. köt. Szerk.: Sinkovics István. Bp., 1968. (a korszakra vonatkozó dokumentumok)

Magyarország a 19. században. Szöveggyűjtemény. Szerk.: Pajkossy Gábor. Bp., 2003. (a korszakra vonatkozó dokumentumok)

 


 

Neptun kód:

BTEGT314-01

 

 

Az óra címe:

A tárgyjegyző oktató neve:

Újkori egyetemes történeti előadás

Czövek István

Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága:

 

Az óra típusa:

Beszám. kötelezettség

Heti óraszám:

Kreditérték:

Előfeltétel:

előadás

kollokvium

2

2

 

Az óra tematikájának részletes ismertetése:

 

Jegy szerzésének feltételei:

Órán való részvétel ajánlott

A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.)

  1. Nagy Péter.
  2. Az európai diplomácia az 1760-70-es években
  3. Oroszország történeti sajátosságai a XVIII. század második felében.
  4. A lengyel kérdés a XIX. században.
  5. Az 1820-as-30-as évek forradalmi mozgalmai és a nagyhatalmak politikája Kelet-Európában.
  6. A bécsi kongresszus és a Szent Szövetség kora (1814-1848).
  7. A krími háború és az európai nagyhatalmak.
  8. Európai hatalmi viszonyok alakulása az 1850-60-as években
  9. A francia-porosz háború és Oroszország.
  10. A keleti kérdés az 1870-es években.
  11. Az orosz-török háború.
  12. Bismarck és Gorcsakov.
  13. Az orosz kapitalista fejlôdés sajátosságai a XIX. század második felében.
  14. Modernizáció és Kelet-Európa a XIX. század második felében.
  15. Oroszország és Ázsia.
  16. A felvilágosodás. Az abszolút monarchia és a felvilágosult abszolutizmusok.
  17. Franciaország az anciene-regime korában 1715-l789-ig.
  18. Az észak-amerikai gyarmatok kialakulása és függetlenségi háborúja. Az USA alkotmánya.
  19. A Nagy Francia Forradalom 1799-ig.
  20. Napóleon Birodalma és Európa
  21. Az ipari forradalom. A fogalom eredete. Meghatározása, a folyamat megindulása Európa különböző régióiban. Az angol ipari forradalom.
  22. Nemzeti egységtörekvések Európában. Az olasz- és a német egység
  23. Az amerikai polgárháború. 1789-1865-ig. A demokrácia kiteljesedése a polgárháború után. Az "újjáépítés" és "az aranyozott kor". 1865-l900-ig. Az amerikai nagyhatalmi politizálás kezdetei.
  24. A viktoriánus Anglia kül- és belpolitikája 1837-től 1867-ig.

Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke:

Chaunu, Pierre: A felvilágosodás. Bp., Osiris, 1998.

Czövek István: Oroszország külpolitikája II.Sándor korában és a közvélemény. Nyíregyháza, 1996.

Dantry, Jean: Az 1848-as francia forradalom és a köztársaság. Bp. 1981.

Degler, C.N.: Az élő múlt. Milyen erők formálták Amerika mai képét? Bp. 1993.

Diederics (szerk.): Nyugat-Európa gazdaság- és társadalomtörténete, Bp. 1995.

Diószegi István: A hatalmi politika másfél évszázada 1789-1939. Bp., 1997.

Diószegi István: A hatalmi politika másfél évszázada, Bp. 1994.

Diószegi István: Klasszikus diplomácia, modern hatalmi politika. Bp. 1967.

Francois Furet: A francia forradalom története 1770-1815. Osiris, 1996.

Gray, John: Liberalizmus. Pécs, 1996. Tanulmányi K.

Heller Mihail: Az orosz birodalom története. Bp., Osiris, 1996.

Henry Kissinger: Diplomácia, 1996, 47-195.

Hobsbawm, Eric: A forradalmak kora, 1789-1848. Bp. 1964.

Im Hof, U.: A felvilágosodás Európája. Bp., Atlantisz, 1995.

Kis Aladár: Olaszország története, 1749-1965. Bp. 1966.

Túlélők (Szerk. Kontler László) Atlantisz, 1994. 11-40., 77-116.o.

Lefebvre, Georges: Napoleon. Bp. 1975.

Marczali Henrik: A legújabb kor története. Bp., Révai, 1892.

Ormos Mária-Majoros István: Európa nemzetközi küzdőtéren. Bp., 1998.

Oroszország története. Szerk.: Szvák Gyula. Bp., 1997.

Pounds, Norman J.G.: Európa történeti földrajza. Bp., Osiris, 1997.

Roger Price: Franciaország története. Bp. 1994, 141-204.

Roberts: Európa története I. Bp. 1992. (Az ipari forradalom és a liberalizmus kora. AK, Bp., 1992.

Rostow, W.W.: A gazdasági növekedés szakaszai. In: Valóság, 1992. 12. sz.

SAlgó László: Újkori és legújabb kori egyetemes történelem . – A gyarmatosítás története Ázsiában és Latin-Amerikában (1789-1918). Bp. 1965.

Scruton, Roger: Mi a konzervativizmus? Bp., Osiris, 1995.

Sellers-May-McMillen: Az Egyesült Államok története. Maecenas, 1995.

Sorel, Albert: Európa és a francia forradalom (Bp., 1888) – xerox

Szuhay-Havas Ervin: Tizenhárom Csillag. Bp.

Turald, Jean: Napóleon. Bp., Osiris, 1997.

Vadász Sándor (szerk.): 19.századi egyetemes története 1789-1890. Bp. Korona K., 1998.

Wittmann Tibor: Latin-Amerika története. Bp. 1971.

Zöllner, E: Ausztria története. Bp., Osiris K., 1998.

Zsigmond László: Franciaország története (1789-1918). Bp. 1966.

Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke:

 

Egyéb tudnivalók:

 

 

 


 

Neptun kód:

BTNET303-01 

Az óra címe:

A tárgyjegyző oktató neve:

Tanterv- és tananyagkészítés 

 Kovácsné Duró Andrea

Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága:

 

Az óra típusa:

Beszámolási kötelezettség

Heti óraszám:

Kreditérték:

Előfeltétel:

 előadás

 Kollokvium

 10 óra/félév

 

 

Az óra tematikájának részletes ismertetése:

A tárgy feladata a tanári tervező munka legfontosabb lépéseinek összefoglalása. Az előadás áttekintést ad a műveltséganyag kiválasztásának és elrendezésének szempontjairól, a főbb tantervtípusokról és azok sajátosságairól, a tematikus terv és a projekt készítésének kérdéseiről.

Jegy szerzésének feltételei:

A hallgatók megadott szempontok szerint, szabadon választott témában tematikus tervet készítenek. 

A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.)

1.        A tanterv mint pedagógiai és oktatáspolitikai dokumentum

2.        Tantervtípusok (NAT, kerettanterv, helyi tanterv)

3.        Tanmenet, tematikus terv, óravázlat

4.        A művelődési anyag elrendezésének fajtái

5.        Célok és követelmények

6.        Projekt

Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke:

Knausz Imre: A tanítás mestersége. Iskolafejlesztési Alapítvány, 2001.

Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1998.

Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák – különbségek. OKKER Kiadó, Bp. 1997.

Hunyadi Györgyné - M. Nádasi Mária: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000.

Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke:

 M. Nádasi Mária: Projektoktatás. Gondolat Kiadói kör, Bp. 2003.

Gyarmathy Éva: Projektkönyv. Arany János Tehetséggondozó Program Intézményeinek Egyesülete. Miskolc, 2001.

Kotschy Beáta: A tervezés tanítása a pedagógusképzésben. Pedagógusképzés, 2000/1-2. 60-83.

Egyéb tudnivalók:

 

 


 

Neptun kód:

BTNET304-01

 

 

Az óra címe:

A tárgyjegyző oktató neve:

Oktatáspolitika

Sarka Ferenc

Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága:

 

Az óra típusa:

Beszám. kötelezettség

Heti óraszám:

Kreditérték:

Előfeltétel:

előadás

kollokvium

2

2

 

Az óra tematikájának részletes ismertetése: (10 óra)

- Tartalmi fejlesztés

- Az oktatás költségvetési helyzete és a pénzügyi hatékonyság

- Az oktatási infrastruktúra fejlesztése

·          XXI. század iskolája

·          NFT II.

·          ROP (Regionális Operatív Program)

- Értékelési és minőségbiztosítási rendszerek a közoktatásban

- A pedagógusok helyzetének konszolidálása

·          szakmai fejlesztés

·          képzés-átképzés

·          továbbképzés

- A tanulói továbbhaladás szabályozása

- Statisztikai és információs rendszer

- Az iskolai kudarcokkal, a lemaradókkal kapcsolatos politika

- A politikaalakítás intézményi környezete. Kommunikáció, egyeztetés

- Közoktatás-fejlesztési tervek

·          települési

·          kistérségi

·          megyei

·          regionális

- Oktatási stratégia

- Tudáshasznosítás, fejlesztés, innováció a közoktatásban

 

Jegy szerzésének feltételei:

a) a témakörökből tetszőlegesen választott téma feldolgozása írásban

vagy

b) kollokvium előre megadott tételek szerint

A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.)

Az óra tematikájánál meghatározottak szerint

Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke:

·          Halász Gábor-Lannert Judit (szerk.)

                             Jelentés a Magyar Közoktatásról 1997 / 1998-tól megjelent számok /, OKI Bp.

·          1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról (2006-ban érvényes egybeszerkesztett változata)

 

Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke:

·          Pőcze Gábor:  Helyi tervezés a közoktatásban, OKKER Bp. 1998

·          Horváth Attila: Önkormányzati Minőségirányítási Program 2003.

·          Kormos Dénes-Sarka Ferenc: Önkormányzati Minőségirányítási Program, B.-A.-Z. Megyei Önkormányzat 2004.

·          Balogh László szerk.: Alkalmazott pszichológia 2006. VIII. kötet 2. szám

                                         Sarka Ferenc: Hogy legyen egyenlő esélyük, ELTE Eötvös Kiadó 2006.

Egyéb tudnivalók:

 

 


 

Neptun kód:

BTMKT319 

Az óra címe:

A tárgyjegyző oktató neve:

Szakdolgozati szeminárium II.

Választott oktató

Az óra tanterv szerinti felhasználhatósága:

 

Az óra típusa:

Beszámolási kötelezettség

Heti óraszám:

Kreditérték:

Előfeltétel:

Szeminárium

Gyakorlati jegy

 5 óra/félév

2

BTMKT318

Az óra tematikájának részletes ismertetése:

A szeminárium célja útmutatást és segítséget nyújtani a hallgatóknak a szakdolgozati témaként választott kérdés megfelelő módon és szinten történő kidolgozásában. Ennek érdekében egyéni és csoportos konzultációkra egyaránt lehetőség lesz. A csoportos megbeszélések keretében szót ejtünk a szakdolgozat formai és stílusbeli követelményeiről, apparátusáról (források, jegyzetek, mellékletek, stb.), míg az egyéni konzultációk az egyes szakdolgozatokat érintő speciális kérdések megvitatására adnak alkalmat.

Jegy szerzésének feltételei:

A gyakorlati jegyet befolyásolja az óralátogatás rendszeressége és az otthon elvégzett, órán bemutatott munka minősége.

A félév részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.)

n. a.

Fontosabb kötelező irodalom jegyzéke:

 

Fontosabb ajánlott irodalom jegyzéke:

 

Egyéb tudnivalók: