Neptun kód: |
BTUJT306 |
|
|
||
Az óra
címe: |
A
tárgyjegyző oktató neve: |
||||
Technikatörténet |
Németh
Györgyi |
||||
Az óra
tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|||||
|
|||||
Az óra
típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti
óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
előadás |
kollokvium |
2 |
2 |
|
|
Az óra
tematikájának részletes ismertetése: |
|||||
|
|||||
Jegy
szerzésének feltételei: |
|||||
|
|||||
A félév
részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|||||
|
|||||
Fontosabb
kötelező irodalom jegyzéke: |
|||||
|
|||||
Fontosabb
ajánlott irodalom jegyzéke: |
|||||
|
|||||
Egyéb
tudnivalók: |
|||||
|
Neptun kód: |
BTUJT313 |
|
|
||
Az óra
címe: |
A
tárgyjegyző oktató neve: |
||||
Újkori
magyar történeti előadás |
|
||||
Az óra
tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|||||
|
|||||
Az óra
típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti
óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
előadás |
kollokvium |
2 |
2 |
|
|
Az óra
tematikájának részletes ismertetése: |
|||||
|
|||||
Jegy
szerzésének feltételei: |
|||||
Órán való
részvétel ajánlott |
|||||
A félév
részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|||||
A) Magyar történelem 1686-1815 1. Kuruc mozgalmak a török kiűzése után. A
Rákóczi-szabadságharc kora: állam, gazdaság, társadalom. 5. Ipar és kézművesség a 18. században. Városhálózat:
királyi és bányavárosok. A mezővárosi társadalom. 7. Magyarország a Habsburg Birodalomban. Területi
megoszlás, kormányzati és igazgatási rendszer a 18. században. Kormányzati
reformok és a helyi igazgatás. 8. III. Károly és Mária Terézia uralkodása
1765-ig. 9. Felvilágosult abszolutizmus, felvilágosult
rendiség Magyarországon és a Habsburg Birodalomban, 1765-1790. 10. Magyarország politikatörténete – rendiség és
abszolutizmus, 1790-1815. 11. Erdély helyzete a Habsburg Birodalomban.
Társadalmi változások Erdélyben, 1711-1815. B) Magyar történelem 1815-1867 1. Magyarország és Erdély a Habsburg Birodalomban.
Területi megoszlás, kormányzati és igazgatási rendszer. Államfői hatalom és
rendi országgyűlés. Birodalmi és magyar gazdaságpolitika. 2. Vármegyék, kiváltságos kerületek, szabad királyi
városok, mezővárosok, uradalmak, falvak igazgatási szervezete. A településszerkezet
átalakulása. 6. Ipar, ipari
vállalkozások. Kereskedelmi és infrastruktúra. Iparosok és kereskedők. 9. Az 1848-1849. évi forradalom és szabadságharc. 11. Művelődés és
műveltség a 19. századi Magyarországon. Oktatás, sajtó és könyvkultúra,
tudományok, színjátszás, zene, építészet és képzőművészet. |
|||||
Fontosabb
kötelező irodalom jegyzéke: |
|||||
Kötelező tananyag: Kosáry Domokos: Újjáépítés és polgárosodás, 1711-1867. Bp., 1990.
(Magyarok Európában, III.) Az A) tételsor tételeinek
kidolgozásához ajánljuk: Magyarország története, 1686-1790. Szerk.: Ember Győző – Heckenast
Gusztáv. Bp., 1989. (Magyarország története tíz kötetben, 4/1-2.)
(vonatkozó részek) A B) tételsor tételeinek kidolgozásához ajánljuk: 19. századi magyar történelem, 1790-1918. Szerk.: Gergely András. Bp., 1998. (vonatkozó
részek) A korszak
történeti forrásainak ismeretéhez az alábbi szöveggyűjtemények áttekintő
ismerete szükséges: Magyar történeti szöveggyűjtemény, 1526-1790. I-II.
köt. Szerk.: Sinkovics István. Bp., 1968. (a korszakra
vonatkozó dokumentumok) Magyarország a 19.
században. Szöveggyűjtemény. Szerk.: Pajkossy Gábor. Bp., 2003. (a korszakra
vonatkozó dokumentumok) |
Neptun kód: |
BTEGT314-01 |
|
|
||
Az óra
címe: |
A
tárgyjegyző oktató neve: |
||||
Újkori
egyetemes történeti előadás |
Czövek
István |
||||
Az óra
tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|||||
|
|||||
Az óra
típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti
óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
előadás |
kollokvium |
2 |
2 |
|
|
Az óra
tematikájának részletes ismertetése: |
|||||
|
|||||
Jegy
szerzésének feltételei: |
|||||
Órán való
részvétel ajánlott |
|||||
A félév
részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|||||
|
|||||
Fontosabb
kötelező irodalom jegyzéke: |
|||||
Chaunu, Pierre: A felvilágosodás.
Bp., Osiris, 1998. Dantry, Jean: Az 1848-as francia
forradalom és a köztársaság. Bp. 1981. Degler, C.N.: Az élő múlt. Milyen
erők formálták Amerika mai képét? Bp. 1993. Diederics (szerk.): Nyugat-Európa gazdaság- és
társadalomtörténete, Bp. 1995. Diószegi István: A hatalmi
politika másfél évszázada 1789-1939. Bp., 1997. Diószegi István: A hatalmi
politika másfél évszázada, Bp. 1994. Diószegi István: Klasszikus
diplomácia, modern hatalmi politika. Bp. 1967. Francois Furet: A francia forradalom története 1770-1815. Osiris, 1996. Gray, John: Liberalizmus. Pécs, 1996. Tanulmányi K. Heller Mihail: Az orosz birodalom története. Bp., Osiris, 1996. Henry Kissinger:
Diplomácia, 1996, 47-195. Hobsbawm, Eric: A forradalmak
kora, 1789-1848. Bp. 1964. Im Hof, U.: A felvilágosodás
Európája. Bp., Atlantisz, 1995. Kis Aladár: Olaszország
története, 1749-1965. Bp. 1966. Túlélők (Szerk. Kontler László) Atlantisz, 1994. 11-40.,
77-116.o. Lefebvre, Georges: Napoleon. Bp. 1975. Marczali Henrik: A legújabb kor története. Bp., Révai, 1892. Ormos Mária-Majoros István:
Európa nemzetközi küzdőtéren. Bp., 1998. Oroszország története.
Szerk.: Szvák Gyula. Bp., 1997. Pounds, Norman J.G.: Európa
történeti földrajza. Bp., Osiris, 1997. Roger Price: Franciaország
története. Bp. 1994, 141-204. Roberts: Európa története I. Bp. 1992. (Az ipari forradalom
és a liberalizmus kora. AK, Bp., 1992. Rostow, W.W.: A gazdasági
növekedés szakaszai. In: Valóság, 1992. 12. sz. SAlgó László: Újkori és legújabb kori egyetemes
történelem . – A gyarmatosítás története Ázsiában és
Latin-Amerikában (1789-1918). Bp. 1965. Scruton, Roger: Mi a
konzervativizmus? Bp., Osiris, 1995. Sellers-May-McMillen: Az Egyesült Államok története. Maecenas,
1995. Sorel, Albert: Európa és a francia forradalom (Bp., 1888)
– xerox Szuhay-Havas Ervin: Tizenhárom Csillag. Bp. Turald, Jean: Napóleon. Bp., Osiris, 1997. Vadász Sándor (szerk.): 19.századi egyetemes története 1789-1890. Bp. Korona K., 1998. Wittmann Tibor: Latin-Amerika története. Bp. 1971. Zöllner, E: Ausztria története. Bp., Osiris
K., 1998. Zsigmond László:
Franciaország története (1789-1918). Bp. 1966. |
|||||
Fontosabb
ajánlott irodalom jegyzéke: |
|||||
|
|||||
Egyéb
tudnivalók: |
|||||
|
Neptun kód: |
BTNET303-01 |
||||
Az óra
címe: |
A
tárgyjegyző oktató neve: |
||||
Tanterv-
és tananyagkészítés |
Kovácsné Duró Andrea |
||||
Az óra
tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|||||
|
|||||
Az óra
típusa: |
Beszámolási
kötelezettség |
Heti
óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
előadás |
Kollokvium |
10
óra/félév |
|
|
|
Az óra
tematikájának részletes ismertetése: |
|||||
A tárgy
feladata a tanári tervező munka legfontosabb lépéseinek összefoglalása. Az
előadás áttekintést ad a műveltséganyag kiválasztásának és elrendezésének
szempontjairól, a főbb tantervtípusokról és azok sajátosságairól, a tematikus
terv és a projekt készítésének kérdéseiről. |
|||||
Jegy
szerzésének feltételei: |
|||||
A
hallgatók megadott szempontok szerint, szabadon választott témában tematikus
tervet készítenek. |
|||||
A félév
részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|||||
1.
A
tanterv mint pedagógiai és oktatáspolitikai
dokumentum 2.
Tantervtípusok
(NAT, kerettanterv, helyi tanterv) 3.
Tanmenet,
tematikus terv, óravázlat 4.
A
művelődési anyag elrendezésének fajtái 5.
Célok
és követelmények 6.
Projekt |
|||||
Fontosabb
kötelező irodalom jegyzéke: |
|||||
Knausz
Imre: A tanítás mestersége. Iskolafejlesztési Alapítvány, 2001. Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.
1998. Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák – különbségek. OKKER
Kiadó, Bp. 1997. Hunyadi Györgyné - M. Nádasi Mária:
Pedagógiai tervezés. Comenius Bt.,
Pécs, 2000. |
|||||
Fontosabb
ajánlott irodalom jegyzéke: |
|||||
M.
Nádasi Mária: Projektoktatás. Gondolat Kiadói kör,
Bp. 2003. Gyarmathy Éva: Projektkönyv. Arany János Tehetséggondozó Program
Intézményeinek Egyesülete. Miskolc, 2001. Kotschy Beáta: A tervezés tanítása a pedagógusképzésben.
Pedagógusképzés, 2000/1-2. 60-83. |
|||||
Egyéb
tudnivalók: |
|||||
|
Neptun kód: |
BTNET304-01 |
|
|
||
Az óra
címe: |
A
tárgyjegyző oktató neve: |
||||
Oktatáspolitika |
Sarka Ferenc |
||||
Az óra
tanterv szerinti felhasználhatósága: |
|||||
|
|||||
Az óra
típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti
óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
|
előadás |
kollokvium |
2 |
2 |
|
|
Az óra
tematikájának részletes ismertetése: (10 óra) |
|||||
- Tartalmi
fejlesztés - Az
oktatás költségvetési helyzete és a pénzügyi hatékonyság - Az
oktatási infrastruktúra fejlesztése ·
XXI.
század iskolája ·
NFT
II. ·
ROP
(Regionális Operatív Program) -
Értékelési és minőségbiztosítási rendszerek a közoktatásban - A
pedagógusok helyzetének konszolidálása ·
szakmai
fejlesztés ·
képzés-átképzés ·
továbbképzés - A
tanulói továbbhaladás szabályozása -
Statisztikai és információs rendszer - Az
iskolai kudarcokkal, a lemaradókkal kapcsolatos politika - A
politikaalakítás intézményi környezete. Kommunikáció, egyeztetés -
Közoktatás-fejlesztési tervek ·
települési ·
kistérségi ·
megyei ·
regionális - Oktatási
stratégia -
Tudáshasznosítás, fejlesztés, innováció a közoktatásban |
|||||
Jegy
szerzésének feltételei: |
|||||
a) a
témakörökből tetszőlegesen választott téma feldolgozása írásban vagy b)
kollokvium előre megadott tételek szerint |
|||||
A félév
részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
|||||
Az óra
tematikájánál meghatározottak szerint |
|||||
Fontosabb
kötelező irodalom jegyzéke: ·
Halász Gábor-Lannert
Judit (szerk.) Jelentés
a Magyar Közoktatásról 1997 / 1998-tól megjelent számok /, OKI Bp. ·
1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról (2006-ban
érvényes egybeszerkesztett változata) |
|||||
|
|||||
Fontosabb
ajánlott irodalom jegyzéke: |
|||||
·
Pőcze Gábor:
Helyi tervezés a közoktatásban, OKKER Bp. 1998 ·
·
Kormos
Dénes-Sarka Ferenc: Önkormányzati Minőségirányítási
Program, B.-A.-Z. Megyei Önkormányzat 2004. ·
Sarka Ferenc: Hogy legyen egyenlő esélyük, ELTE Eötvös Kiadó 2006. |
|||||
Egyéb
tudnivalók: |
|||||
|
Neptun kód: |
BTMKT319 |
|||
Az óra
címe: |
A
tárgyjegyző oktató neve: |
|||
Szakdolgozati
szeminárium II. |
Választott
oktató |
|||
Az óra
tanterv szerinti felhasználhatósága: |
||||
|
||||
Az óra
típusa: |
Beszámolási
kötelezettség |
Heti
óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
Szeminárium |
Gyakorlati
jegy |
5 óra/félév |
2 |
BTMKT318 |
Az óra
tematikájának részletes ismertetése: |
||||
A szeminárium célja
útmutatást és segítséget nyújtani a hallgatóknak a szakdolgozati témaként
választott kérdés megfelelő módon és szinten történő kidolgozásában. Ennek
érdekében egyéni és csoportos konzultációkra egyaránt lehetőség lesz. A
csoportos megbeszélések keretében szót ejtünk a szakdolgozat formai és
stílusbeli követelményeiről, apparátusáról (források, jegyzetek, mellékletek,
stb.), míg az egyéni konzultációk az egyes szakdolgozatokat érintő speciális
kérdések megvitatására adnak alkalmat. |
||||
Jegy
szerzésének feltételei: |
||||
A gyakorlati jegyet
befolyásolja az óralátogatás rendszeressége és az otthon elvégzett, órán
bemutatott munka minősége. |
||||
A félév
részletes időbeosztása. (Az egyes órák témája 15 hétre lebontva.) |
||||
n. a. |
||||
Fontosabb
kötelező irodalom jegyzéke: |
||||
|
||||
Fontosabb
ajánlott irodalom jegyzéke: |
||||
|
||||
Egyéb
tudnivalók: |
||||
|